Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Dette verket er opphavsrettslig beskyttet og kan ikke gjenbrukes uten tillatelse fra rettighetshaver.
© Tandberg, Vibeke/BONO

Vibeke Tandberg

Brud

Datering:1993
Andre titler:Bride (ENG)
Betegnelse:Fotoinstallasjon
Materiale og teknikk:c-print, avissider
Teknikk: Positiv farge, utklipping
Materiale: Fotopapir, Papir
Mål:ca 5 meter
Opplag:Unikt
Opprinnelig unikt verk. Det finnes en mindre versjon av verket i Oslo kommunes kunstsamlinger.
Emneord:Bildende kunst
Motivtype:Portrett, Selvportrett
Ervervelse:Kjøpt 2014
Inventarnr.:NMK.GRUPPE.2014.0005
Registreringsnivå:Gruppering
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Billedkunstsamlingene
Opphavsrett:© Tandberg, Vibeke/BONO
Foto:Nasjonalmuseet / Larsen, Frode  Last ned
Metadata:DigitaltMuseum API

Vibeke Tandbergs Brud I er et nøkkelverk innen postmoderne konseptuelt fotografi i Norge. Sjangeren problematiserer iscenesettelse og selviakttakelse, og Tandberg er en av de første norske kunstnerne som tok i bruk slike metoder som fotografisk grep. Internasjonalt er Cindy Sherman den fremste eksponenten innen sjangeren.

I Brud I har Tandberg latt seg fotografere som brud med ti ulike brudgommer. Hun er kledd i hvit brudekjole og bærer brudebukett. I tillegg satte hun inn notiser om giftemålene i ulike aviser over hele landet under «brudepar »-rubrikkene. Dette kunstneriske prosjektet var vanskelig å oppdage umiddelbart, dermed foregår det i to faser, «stuntfasen» og «kunstfasen». I motsetning til Shermans iscenesettelser, benyttet Tandberg seg av en infiltrasjonsteknikk som innebærer en nesten bedragersk bruk av vårt dagligdagse rom; en avisrubrikk er et rom hvor ingen forventer å finne kunst. Etter hvert som hennes kunststunt kommer for dagen, avsløres også hele spekteret av kunstneriske strukturer som verket baserer seg på.

Rent innholdsmessig tangerer Tandberg Shermans iscenesettelse, da hun benytter seg av fremstillinger av stereotype kvinneskikkelser. Her ligger også et feministisk aspekt hvor Tandberg problematiserer kvinnerollen – den mest mytiske, opphøyde og rene kvinnerollen av dem alle, bruden. Tandberg forstyrrer oppfatningen av bruden som symbol på monogami. Hun avdekker polygami og i verste fall svik, troløshet og manipulasjon, under dekke av bryllupsfotografisjangerens forenklete sannhetsfremstilling.

Tekst: Randi Godø
Fra "Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag", Nasjonalmuseet 2015, ISBN 978-82-8154-101-6

Høydepunkter. Kunst fra 1945 til i dag