Vis meny

Last ned bildefil

Lisens:

Fri bruk.

E. M. Clapham (produsent)

Kjole, Aftenkjole

Datering:Begynnelsen av 1920-tallet
Betegnelse:Kjole, Aftenkjole
Materiale og teknikk:maskin- og håndsydd av maskinknipling i silke og metall, sølvtrådsbroderier, blomst av silkefløyel og gulltråd.
Teknikk: Maskinknipling, Maskinveving, Toskaftbinding, Sateng, Håndsøm, Maskinsøm
Dekorteknikk: Maskinknipling, Håndbrodering, Brodering
Materiale: Silke, Metall
Mål:L 174 cm
Emneord:Drakt
Klassifikasjon:Drakt, Drakt, voksen, kvinne, Drakt, kropp, Yrkesspesialister, søm av klær, Klesdesign
Produksjonssted:Ukjent
Ervervelse:Gave 1991
Inventarnr.:OK-1991-0183
Eier og samling:Nasjonalmuseet, Designsamlingene
Foto:Nasjonalmuseet / Bjørgli, Annar  Last ned
Del av utstilling:Draktgalleriene: Den kongelige draktsamling , 2008–2016
Metadata:DigitaltMuseum API

Eksperiment – maskinlæring
Utforsk likheter

Glitrende fugler, hieroglyfer og horisontale bånd danner mønsteret i denne aftenkjolen. Det maskinkniplede stoffet i rosa og sølv er tydelig egyptisk inspirert. Motiv fra Egypt var et viktig innslag i moten på 1920-tallet, spesielt etter at Tut-ankh- Amons grav ble funnet i 1922.

Den søyleaktige fasongen med spisst slep, draperinger og en iøynefallende fløyelsblomst i hoftehøyde, stemmer helt med selskapsmoten rundt 1922-1923. Kledd i denne kjolen var dronning Maud i takt med de aller siste motetrendene. Skjørtelengden derimot er kortere enn hva som var vanlig til selskapsbruk i disse årene. Det kan tyde på at skjørtet er forkortet på et noe senere tidspunkt. Skjørtelengdene varierte imidlertid en god del og kunne ofte være kortere i Paris enn i London.

Kjolen har ingen firmamerker som kan fortelle oss hvor den er laget. De fleste av antrekkene etter dronning Maud mangler firmamerker. Merkene ble ofte sprettet ut, dels fordi dronningen ikke ønsket å reklamere for bestemte firmaer, dels fordi de føltes ubehagelige mot huden.

Drakter i 360-foto
Den kongelige draktsamling
Den kongelige draktsamling: Dronning Maud